INTERVJUJI

14. 9. 2016

Darkestrah

Sprašševal: Dejan Klančič
Odgovarjal: ASBATH

Darkestrah je band iz Kirgizistana, ki me je pritegnil ob prvem poslušanju svojega prvenca z naslovom Sary Oy. Po recenziranju njihovega aktualnega albuma Turan sem si rekel, da je že čas, da stopim z bandom še neposredno v kontakt. Upam, da vam bo všeč, kar mi je Asbath, idejni vodja banda in zadnji ustanovni član, imel za povedati.
 
DEJAN: Pozdravljen. Ker naši slovenski bralci morda ne poznajo najbolje Darkestrah, bi te prosil, če bi lahko na kratko predstavil vašo zgodovino banda in katera glasba je najbolj vplivala na razvoj vašega banda.
ASBATH: Pozdrav. Darkestrah je epic shamanic metal band, ki je bil ustanovljen leta 1999 v mestu Bishkek, v Kirgizistanu, in zdaj deluje iz Leipziga, Nemčije. Naša diskografija obsega šest albumov, najnovejši se imenuje Turan in je izšel pri francoski založbi Osmose Productions aprila letos. Izdali smo tudi dva EP-ja in en split s saudskoarabskim bandom AlNamrood.
 
DEJAN: Vaša glasba se od prvega albuma Sary Oy do zadnjega, že omenjenega Turan ni dosti spremenila. To torej pomeni, da si prinesel svoje korenine in vplive s seboj v Nemčijo. Zakaj si se sploh preselil v Evropo?
ASBATH: Razlogi za selitev so bili dejansko predvsem ekonomske narave. V Nemčijo smo se preselili s svojo celo družino. Po drugi strani pa moram hkrati priznati, da danes ne bi bilo več Darkestrah, če bi ostali v Kirgizistanu.
 
DEJAN: Na kakšen način okolje vpliva na vaše glasbeno ustvarjanje? Je selitev v Nemčijo kakor koli vplivala tudi na glasbo?
ASBATH: Kot sem že povedal v svojem prejšnjem odgovoru, sem prepričan, da je selitev v Nemčijo dejansko rešila sam obstoj banda. V Kirgizistanu ni bilo možnosti za ustvarjalni razvoj. Bili bi brez denarja, brez opreme, brez virov informacij.
Na drugi strani pa ostajajo osrednja Azija in njena glasba, narava, zgodovina in legende naš glavni vir navdiha tudi v Nemčiji. Po tej plati torej ostajamo zvesti svojim koreninam in ne našemu trenutnemu okolju.

DEJAN: V zadnjih nekaj letih se je zgodilo veliko menjav in sprememb v zasedbi, tako da si ti ostal kot zadnji ustanovni član Darkestrah. Nam lahko izdaš razloge za to?
ASBATH: Razlogi so zelo različni, med njimi jih je bilo nekaj osebnih, medtem ko so nekateri člani izgubili interes ali pa so se osredotočili na druge projekte. Naš kitarist Ragnar se je na primer po tem, ko je bil Turan izdan, odpravil z avtoštopom po svetu.
 
DEJAN: Koliko so preostali člani prispevali h glasbi Darkestrah na splošno in koliko konkretno k zadnjemu albumu?
ASBATH: Odvisno. Nekateri so napisali veliko glasbe, medtem ko so drugi le odigrali svoj del. Ragnar je recimo napisal veliko riffov za album Turan in njegovo zanimanje za tradicionalni ter power metal je končnemu izdelku podelil precej nepričakovan pridih.

DEJAN: Ali je Darkestrah dejansko one-man band z gostujočimi glasbeniki?
ASBATH: Absolutno ne. Darkestrah je in je vedno bilo delo skupine, kolektiva. Čeprav sem edini preostali ustanovni član in morda nekakšen vodja zasedbe, nikoli nisem razumel Darkestrah kot mojo lastnino in ostale člane le kot gostujoče glasbenike. Vsakdo je vključen v ustvarjalni proces po svojih najboljših močeh in vse pomembne odločitve sprejemamo zmeraj skupaj kot kolektiv.
 
DEJAN: V svoji glasbi dosti uporabljate tradicionalna ljudska glasbila. Katero je tvoje najljubše glasbilo ali morda obstaja samo eno, in sicer Temir-Komuz?
ASBATH: Nisem povsem prepričan, ali imam res kakšnega favorita, vendar Temir-Komuz je zagotovo eden izmed njih. Mislim, da so ga skoraj vsi v skupini že kdaj poskušali igrati. Zelo všeč mi je tudi šamanski boben; pravzaprav je kar neverjetno, koliko lahko človek naredi s tako preprostim instrumentom.
 
DEJAN: Kako pomembna je vaša domovina, njeni ljudje in zgodovina za vas? Koliko tega vključujete v svojo glasbo?
ASBATH: Kar si naštel, spada med naše prve in najpomembnejše vire navdiha. Trudimo se, da bi vključili elemente tradicionalne glasbe v naše pesmi, medtem ko temeljijo naše pesmi na zgodovinskih dogodkih ali legendah. Menim tudi, da je naše poslanstvo, da evropsko sceno seznanimo s kulturo Kirgizistana in na splošno s tradicionalno srednjeazijsko kulturo.
DEJAN: In kako so v to zgodbo vključeni novi člani, ki nimajo nobenih azijskih korenin?
ASBATH: Na zelo različne načine. Nekaterim se najprej zdi glasba zanimiva in nenavadna in pač želijo sodelovati. Naš trenutni bas kitarist Cerritus pa se je ukvarjal z mongolsko zgodovino in šamanizmom, še preden se je priključil bandu.

DEJAN: Po snemanju EP-ja Epos pri No Colours Records ste se preselili k Paragon Records za snemanje The Great Silk Road, nakar ste posneli en EP in dva albuma z Osmose Productions. Ali se počutite zdaj udobno ali se vam zdi, da je spet treba iti dalje? Zakaj vse te spremembe?
ASBATH: Sodelovanje z založbo No Colours Records smo bili prisiljeni prekiniti, ker smo bili obremenjeni z obtožbami, da se spogledujemo z desničarskimi idejami. Kar pa je absolutni nesmisel iz vseh možnih zornih kotov. Zaradi tovrstnih govoric je bil en naš nastop celo odpovedan. Ker si takšnih nevšečnosti nismo želeli več v bodoče, smo zapustili No Colours Records. Naše sodelovanje s francosko založbo Osmose Productions pa poteka do zdaj zelo dobro.
DEJAN: Res je, neredko je možno slišati zgodbe o tem, kako Antifa in podobne organizacije v metal sceni sabotirajo koncerte in bande, samo na podlagi najmanjšega sumljivega slovesa. Kaj lahko bandi sami sploh naredijo v takšnih situacijah? Je umik resnično najboljša obramba?
ASBATH: V takšnih situacijah ti resnično ne ostane veliko opcij, ker si organizatorji niso želeli nakopati tovrstnih težav in so koncerte enostavno odpovedali. Naj k temu še dodam, da noben band ne želi biti ožigosan kot »naci band«, če to dejansko ni. Toda danes je postala situacija občutno boljša, ker tiste prave nacije najdeš na ulicah, in Antifa in podobni so končno ugotovili, odkod prihaja dejanska nevarnost.
DEJAN: Koliko nacionalnega ponosa je potem takem sploh dovoljenega, preden si človek zasluži oznako »skrajni desničar«?
ASBATH: Dobro vprašanje, vendar ti nanj ne znam odgovoriti. To bodo najbolje vedeli tisti, ki te oznake podeljujejo.
 
DEJAN: Pogovoriva se malo o Turan. Kdo je poskrbel za vokale? Metal Arhivi pravijo, da je to bil Merkith (Andreas Thäns), vendar tega skoraj ne morem verjeti, saj zveni on izredno podobno kot Kriegtalith.
ASBATH: Res je, Merkith je poskrbel za vse vokale na Turan. Njegov vokal je res precej podoben vokalu od Kriegtalith, vendar če zelo pozorno poslušaš komad Conversions of the Seer, tisti govorjeni del, boš opazil, da je na vokalu zagotovo moški.
DEJAN: Hvala za namig, bom ob prvi priložnosti preveril.


DEJAN: V black metalu ne obstaja dosti skupin z žensko na vokalu; vsaj jaz jih ne poznam veliko. Iz tega razloga oziroma zaradi Kriegtalith ste bili Darkestrah v mojih očeh še bolj posebni. Zakaj je zapustila band?
ASBATH: Na splošno je izgubila interes za ustvarjanje glasbe, z leti je njena soudeležba pri delovanju banda zmeraj bolj padala, nakar se je nekega dne odločila, da zapusti band. Kmalu po tem smo spoznali Merkitha, ki se je takrat ravno preselil v Leipzig. Že po prvih vajah smo takoj vedeli, da ne rabimo iskati drugega vokalista.
DEJAN: Kako velika pa dejansko sta Leipzig in njegova metal scena? Zanima me, kako težko je najti dobrega glasbenika, v vašem primeru vokalista.
ASBATH: V Leipzigu živi nekaj več kot pol milijona ljudi in tudi scena je relativno velika. Ampak najti dobrega glasbenika, ki obvlada svoj instrument in se tudi kot oseba dobro ujame s preostalimi člani banda, to pa še nikoli ni bilo enostavno. Slednje se mi zdi namreč prav tako zelo pomembno, saj je band kot družina, kjer se mora poklopiti kar veliko stvari naenkrat.
DEJAN: In ko že ravno govoriva o Leipzigu. Slišal sem, da naj bi bili skrajni desničarji v Leipzigu, in seveda na splošno v vzhodnem delu Nemčije, zelo aktivni. A v tej zvezi pa še niste imeli težav?
ASBATH: Kot band nikoli nismo imeli težav. Vendar je pa res, da so desničarji v zadnjih letih predvsem zaradi begunske krize postali dosti bolj prisotni, kar se mi ne zdi dobro.
 
DEJAN: Zelo težko vas je srečati v živo. Edini nastop, ki ste ga imeli relativno v bližini Slovenije, je bil lansko leto na festivalu Hell Fast Attack IX na Češke. Vam koncertiratnje ni preveč pri srcu ali preprosto ne dobite dovolj priložnosti?
ASBATH: V tej zvezi igrajo menjave članov zagotovo pomembno vlogo in terjajo svoj davek. Sicer pa je ravno obratno, mi dejansko zelo uživamo na odru in zdaj, ko je zasedba stabilna, smo spet pripravljeni, da se podamo na odre.

DEJAN: Kaj meniš o naslednji ideji? Vaša glasba je mešanica med surovo agresijo in romantičnimi čustvi, kjer dominirajo slednja. Tako, moja ideja: ste kdaj pomislili na to, da bi v živo igrali pred občinstvom, ki sedi na stolih, popolnoma sproščeno in z zaprtimi očmi, kot v gledališču?
ASBATH: Mislim, da to ne bi bila dobra ideja. V nekdanjih sovjetskih držav ni bilo dosti klubov, ki bi bili podobni tem tukaj na Zahodu, zaradi česar so se rock in metal koncerti dejansko izvajali v dvoranah, ki so bile podobne gledališkim. Na podlagi lastnih izkušenj sem torej mnenja, da kaj takšnega enostavno ne deluje v povezavi s heavy glasbo, četudi je ta usmerjena zelo ambientalno. Kadar bobni zaropotajo, mora človek enostavno vstati.
DEJAN: Se strinjam s tabo.

DEJAN: Skupaj z AlNamrood ste izdali split, na katerem ste presenetili z novo različico komada Akyr Zaman. Zakaj je ta komad tako zelo pomemben? Kaj bi bilo treba spremeniti v primerjavi z izvirnikom iz leta 2005?
ASBATH: Akyr Zaman je odlična pesem. V vseh teh letih nastopanja smo jo skorajda zmeraj zaigrali v živo, pesem pa se je postopoma tudi spreminjala. Glavne razlike so v ritem sekciji, poleg tega original ne vsebuje bas kitare in, ker sem tekom let izboljšal svoje bobnanje, sem novo različico začinil še z nekatermi novimi bobnarskimi prijemi. In uporabili smo intro, ki ga sicer uporabljamo pri svojih nastopih. In konec koncev je tudi zvok dosti boljši, saj nikoli nismo bili popolnoma zadovoljni z zvokom na albumu Embrace of Memory.
DEJAN: Tale zgodba z zvokom je zelo delikatna. Medtem ko glasbeniki pogosto z njim niste zadovoljni, smo se poslušatelji na drugi strani z leti navadilina to, kako določen plošček zveni, in zato tega nikakor ne bi spreminjali. Zvok nove različice Akyr Zaman je resda dosti boljši, vendar to zame še ni razlog za ponovno snemanje celotnega albuma, saj ima glasbenik na podlagi novih albumov dovolj možnosti za razvoj in spremembe. Kaj meniš?
ASBATH: V primeru pesmi Akyr Zaman se nam ni samo zdelo, da obstaja pri zvoku dovolj prostora za izboljšave, temveč tudi pri aranžmajih, zato smo se pač odločili, da pesem posnamemo na novo. Sicer pa imaš prav, tudi mene kot poslušalca moti, če bandi po nekaj letih kakšen svoj album v celoti posnamejo na novo. Albumi so zame končna ali zaključena umetniška dela. Vendar če pa ima človek voljo in možnost za izboljšanje ene pesmi, se mi to bolj zdi kot odraz zdravega perfekcionizma.
DEJAN: Dobro povedano, se strinjam.
 
DEJAN: Ali obstajajo možnosti, da vas človek ujame nekje v bližini Slovenije?
ASBATH: Seveda obstajajo, z veseljem bi igrali v Sloveniji!
DEJAN: Verjetno poznaš naš največji festival MetalDays, ki se je sprva imenoval Metalcamp. Toda, ali poznaš tudi festival Live After Death v kraškem delu Slovenije? Če bi dobili vabilo, vas bi zanimalo?
ASBATH: Trenutno smo odprti za kakršne koli predloge v zvezi s koncertiranjem. Ker je za letos že tako ali tako prepozno, bi bilo vabilo za drugo leto popolno.
DEJAN: Me veseli. Bom posredoval tvoj odgovor organizatorju in morda se drugo leto ali kasneje celo vidimo v Sloveniji.

SORODNE VSEBINE:
21. 10. 2013Darkestrah - Manas / Recenzije
3. 5. 2016Darkestrah - Turan / Recenzije
ZADNJE OBJAVE
Intervju
15. 9. 2017
Arch Enemy
Intervju
12. 6. 2017
Doro
Intervju
2. 6. 2017
Simon »Talent« Škrlec
Intervju
7. 4. 2017
Teleport
Intervju
31. 3. 2017
Srd
Intervju
29. 12. 2016
Space Unicorn on Fire
Intervju
18. 11. 2016
Železne stopinje
Intervju
3. 10. 2016
Tomcat
KONCERTI & FESTIVALI
15. 12. 2017
Železni Aktivizem meets Železne Stopinje
Klub eMCe plac, Velenje
15. 12. 2017
Predbožični punk večer: Cener, Diareja Eksploziv, Spunk on Toast
Menza pri koritu, Metelkova, Ljubljana
15. 12. 2017
Off Program VII: Muka, Omega Sun, Left To Starve
AKC Attack, Zagreb, Hrvaška
15. 12. 2017
The Whiskey Foundation
Explosiv, Gradec, Avstrija
15. 12. 2017
Cowboys From Hell, Moshead, Septic Order
TrainStation SubArt, Kranj
16. 12. 2017
Krasmetal: Carnifliate, Black Reaper, Licence to Hate
Mc Podlaga, Sežana