RECENZIJE

28. 6. 2011
Kampfar - Mare
Napalm Records, 2011

Medtem ko skorajda vsi black metal albumi brez izjeme opevajo smrt, sovraštvo, uničenje človeštva, samomor in še kaj, so Kampfar svoj zadnji, peti album po vrsti posvetili ženskam. Vsem ženskam, ki so se odločile ubrati svojo pot. Ali kot piše na predzadnji strani knjižice: »This album is dedicated to the women who chose to walk their own path.« Hm, so torej postali feministi? Ne, še zdaleč ne. Sicer je nekoliko nenavadno, da Kampfar kot eni izmed prvih Vikingov norveške black metal scene posvetijo album ženskam, manj nenavadno pa že zazveni, ko se človek spomni na čarovnice in njihovo usodo. S tega vidika pa smo spet pri tipičnih black metal temah, ki pod vsem sovraštvom, morbidnostjo in agonijo skrivajo pogum in odločnost. Pogum in odločnost izmakniti se iz prisilnega jopiča družbenih norm, se umakniti uokvirjenim in zabetoniranim načinom mišljenja ter zakorakati neusojeno pot.
Ker norveškega jezika ne razumem, je enostavno nemogoče, da lahko iz le dveh angleških pesmi od devetih, in sicer Mare ter Blitzwitch, razberem vse to? Toda kako naj človek drugače razume uporabo motivike čarovnic, ki so bile pred stoletji zažgane na grmadi samo zato, ker naj bi bile drugačne? Seveda bi se našlo več odgovorov na to vprašanje in hkrati več interpretacij celotnega albuma, vendar je ravno v tem čar interpretacij. Vsak ima svojo in vsak ima po svoje prav.
Iz povedanega ni težko sklepati, da je album Mare drugačen. Drugačen od ostalih stvaritev svojega žanra ter drugačen od predhodnih albumov skupine. Sicer ne preseneča, da Mare zvočno in strukturno še najbolj spominja na neposrednega predhodnika Heimgang, od katerega pa se vendarle razlikuje po svoji melodičnosti in konstantni uporabi klaviatur. Te na nezavedni ravni povezujejo posamezne pesmi in hkrati tvorijo atmosfero, ki predstavlja rdečo nit celotnega albuma. Na zvočni ravni bi tako lahko govoril o konceptualnem albumu, kar pa seveda odpade, ker ne razumem besedil vseh pesmi. Druga značilnost albuma, ki jo najdemo tako pri uvodni pesmi Mare kot še nekaj drugih, so slični začetki pesmi. Mare poslušalcu namreč ponuja relativno veliko akustičnih uvodov, odigranih s klaviaturami, katerim se postopoma pridružijo še ostali instrumenti. Kitare zvenijo tipično za Kampfar, v primerjavi s prejšnjimi albumi so le nekoliko izgubile na surovosti. Kako tudi ne, ko pa imamo pred seboj album posvečen ženskam! Vokalno je pri nekaterih komadih Dolku »na pomoč priskočil« Ask, ki izredno dopolni njegov mračen vokal. Bobnanje je precej razgibano, dinamično, vendar je v celoti gledano Mare album srednjega tempa. In če je bilo treba pri Heimgang še dobro prisluhniti, ali je bil pri snemanju sploh uporabljen bas ali ne, teh težav pri Mare sploh ni. Hiter ponovni pogled na predzadnjo stran knjižice pove, da je pri produkciji in miksu albuma sodeloval gospod Tätgren, kar vse takoj razloži.
Drugačnost albuma je poleg vsega naštetega očitna tudi takoj pri nakupu. Medtem ko naslovnico tvorijo štiri z rdečimi pokrivali zakrite podobe pred ledenim gorskim ozadjem (ni jasno, ali gre za ženske, pošasti ali člane skupine), je polovica knjižice bela s črno natisnjenim besedilom. Le osrednji del knjižice ponovno krasijo že omenjene podobe, točno na sredini pa so upodobljeni člani banda. Je knjižica morda simbol za čistost ženskega duha, ki jo poskuša omadeževati neizobraženi moški duh, ki za žensko sicer pomeni smrt, toda hkrati odrešenje na drugem, lepšem svetu? Vsekakor je laže razbrati simboliko rdeče barve, ki je vseprisotna in simbolizira krvavi grmadni ogenj.

SORODNE VSEBINE:
20. 11. 2008Kampfar - Heimgang / Recenzije
KONCERTI & FESTIVALI
23. 1. 2021
Vulvathrone, Iritator
Dvorana Gustaf, Maribor
9. 3. 2021
ODPOVEDANO! In Flames
Boogaloo, Zagreb, Hrvaška
12. 3. 2021
Ancient, The Stone, Morost
Channel Zero, Metelkova, Ljubljana
20. 3. 2021
Heidelberg Deathfest 2021
Heidelberg, Nemčija
22. 3. 2021
Opeth, The Vintage Caravan
Tvornica kulture, Zagreb, Hrvaška
23. 3. 2021
The Mission, Phantasmagoria
Klub Boogaloo, Zagreb, Hrvaška